מיסים מוניציפליים

 
 
רשימות אלו מהוות מידע ראשוני בלבד ואינן יעוץ משפטי.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
 
cs-gr-120x60
 
 
 
פורסם ב"פסק דין" בתאריך 16/04/2015: חברה ביקשה לפני 3 שנים לקבל מעירית חיפה אישור לטאבו - המעיד על העדר חובות ארנונה - על קרקע שמכרה. העיריה סרבה לתת את האישור בטענה שקיים חוב ארנונה על הנכס לשנים 1999-2001. בית המשפט המחוזי קבע כי החוב התיישן. העיריה ערערה לבית המשפט העליון - גם בית המשפט העליון קבע כי החוב התיישן.
 
 
 
הפטור מארנונה הינו פטור מוגבל והוא שונה מרשות מקומית אחרת לאחרת (כיום יש 255 רשויות מקומיות). הפטור הנפוץ ביותר הינו - פטור לנכס ריק.
 
 
 
הארנונה הינה מס המוטל על כל המחזיק בנכס. כלומר הארנונה מוטלת על מי שמתגורר בפועל בנכס. אם אין דייר בנכס הרי שהחיוב בארנונה מוטל על בעל הנכס. הרשות המקומית קובעת מי זכאי להנחה בארנונה. חוק ההסדרים אף הוא מתעדכן מעת לעת וקובע כללים באשר לתשלום הארנונה.
 
 
 
בפסק דין עמית ישעיהו נדונה שאלה זו. מדובר בבנין בן 2 קומות באזור התעשייה בחדרה. כרבע מן הקומה האחרונה אינה מאוכלסת ואינה משמשת למגורים או מסחר והיא המקור למחלוקת בין עירית חדרה לעמית ישעיהו. עמית ישעיהו הגיש ערר על החלטת ועדת הערר לענייני ארנונה בעירית חדרה. הערר שהגיש נדחה ע"י הועדה ולכן הגיש ערעור לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה.
 
 
 
ביום 16.9.08, התקבל בבית המשפט העליון ע"י כב' השופטים מ. נאור, א. רובינשטיין, י. אלון פסק הדין ב - עעם 1860/06 תשתיות נפט ואנרגיה בע'מ נ' מועצה מקומית קרית טבעון. המערערת - תשתיות נפט בטבעון, עתרה כנגד חיובי ארנונה בגין חוות מיכלי גז.
 
 
 
רשימת הזכאים להנחה בארנונה הינה רשימה ארוכה. בכתבה להלן תמצאו רשימה חלקית.
 
 
 
תשלומי ארנונה מהווים נטל כלכלי רב לבעלי עסקים. יש לציין כי כל נכס על פי חוק מחוייב בתשלום ארנונה בהתאם לקריטריונים שנקבעו, וזאת בין אם נעשה בו שימוש ובין אם לאו, למעט מבנה שנתקבל לגביו פטור לנכס ריק ובמגבלות התקופה שנקבעה בחוק.
 
 
 
מיסים מוניציפליים הינם מיסים שאם האזרח אינו משלמם ניתן להמשיך נגדו בהליכי גבייה על אף שמתבררות טענות האזרח. לא כך הדבר לגבי מיסים המשולמים לאוצר המדינה לגביהם קובע החוק מפורשות כי כל עוד מתבררות טענות האזרח אין לבצע הליכי גביה.
 
 
 
רשויות מקומיות רבות נוהגות לעדכן את הנתונים המצויים בידיהן בדבר הנכסים שבתחומיהן ולעשות הערכות חיוב חדשות מעת לעת. במסגרת זו בודקת הרשות המקומית איזה שימוש נעשה בנכסים, מהו גודלם, האם בוצעו תוספות בניה כלשהן והכל מתוך כוונה לעדכן את מאגרי הנתונים לשימושי מחלקות הארנונה ומינהל ההנדסה.